hedemorahandlingskraft_rgb

Ericsson: Gårdsförsäljning av alkohol

Efter flera decennier av industrialiserat bryggande är de småskaliga bryggerierna äntligen på frammarsch igen. I mitten av 90-talet var antalet ölbryggerier i Sverige lätträknande och väldigt stora. Men, på mindre än 20 år så har någonting hänt i bryggerinäringen. Kunderna är mer intresserade av en kvalitativ hantverksproducerad öl, snarare än en massproducerad. Små ölbryggerier har ploppat upp både här och där och framgångssagorna har avlöst varandra, med det kanske mest kända exemplet här utanför Hedemora, Oppigårds Bryggeri.

Små och medelstora bryggeri möter idag stora problem. Systembolaget ställer höga krav på kvantitet hos leverantörerna, något långt ifrån alla mindre bryggerier klarar av att producera. De bryggerier som inte klarar av att komma in i Systembolagets sortiment måste antingen avvecklas eller omstrukturera sig. Det är hög tid att vi öppnar upp för gårdsförsäljning av alkohol i Sverige. Detta skulle ge denna nya näring ett lyft för att stärka sin roll på marknaden. De små och medelstora bryggerierna ska ha en eloge för att de främjar en sundare alkoholkultur med svagare alkoholdrycker samtidigt måste vi ge dem en ny marknad att växa på.
 
Gårdsförsäljning av alkohol borde vara lika självklart som försäljning av andra gårdsprodukter. Den utgör på rätt sätt inget som helst hot gentemot Systembolaget, utan är en värdefull del för att främja en hälsosammare alkoholkultur och nya näringar. Landsbygden skulle ha mycket att vinna på gårdsförsäljning av alkohol, i synnerhet Hedemora kommun som så starkt förknippas med den goda matkulturen.
 
Med bästa hälsningar, Gustav Ericsson, Oppositionsråd i Hedemora

Kommentera gärna: